QMSS
Základní informace o QMSS
Systém QMSS je nástroj pro naplnění záměrů organizace při současném plnění všech požadavků relevantních zainteresovaných stran.
Systém QMSS podporuje cyklus plánování, vytváření podmínek, realizace, měření, přezkoumání, hodnocení a zlepšování efektivnosti.
Systém QMSS nabízí vyvážený pohled na řízení organizace z pohledu předpokladů a dosažených výsledků.
Systém QMSS transparentně nastavuje rozsah, obsah a garance spojené s deklarovanou nabídkou služeb.
Systém QMSS podporuje zvyšování kvality služeb, jejich odbornost a bezpečnost.
Systém QMSS provazuje v organizaci identifikované struktury v souladu se záměry a cíli organizace.
Systém QMSS reflektuje velikost a prostředí organizace.
Systém QMSS posiluje řídící kompetence a odpovědnost managementu organizace.
Systém QMSS pomáhá při optimalizaci personálního zajištění služby a indikuje v reálném čase potřeby v této oblasti, včetně přetížení pracovníků.
Systém QMSS zvyšuje toleranci pracovníků ke změnám a podporuje formu učící se organizace.
Systém QMSS umožňuje efektivní vedení optimální formy dokumentace a nezatěžuje organizaci nadbytečným dokumentováním.
Systém QMSS vychází z kultury organizace na pozadí pěti struktur. Je to přiměřený počet pohledů na systém, který napomáhá k jeho objektivnímu vnímání, efektivní implementaci, prověřování a zlepšování systému. Do struktur budou promítány požadavky, zvyklosti a dobré praxe všech relevantních zainteresovaných stran.
V červenci roku 2011 se naše zařízení zapojilo do projektu s názvem „Kompletní řízení kvality v organizacích poskytovatelů sociálních služeb v regionech Vysočina, Pardubickém a Královéhradeckém.“ Projekt byl financován Evropským sociálním fondem prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státním rozpočtem ČR. Systém QMSS zahrnuje požadavky standardů kvality sociálních služeb i další související oborové a legislativní normy. V rámci tohoto projektu byl v našem zařízení implementován Systém řízení kvality sociálních služeb (dále jen Systém QMSS). Projekt byl zakončen po 22 měsících v dubnu 2013 externím auditem, kdy nezávislí externí hodnotitelé zhodnotili zavedení Systému QMSS v organizaci.
Systém QMSS znamená specifický přístup k řízení organizace, jehož základem je celistvý pohled na organizaci jako na soustavu pěti oblastí (struktur), které jsou spolu navzájem propojeny, tvoří logický celek, který umožní lépe vnímat a poznat organizaci. Ke každé oblasti (struktuře) lze přiřadit procesy (činnosti), prostřednictvím kterých se jednotlivé oblasti (struktury) řídí. Na základě analýzy stavu jednotlivých struktur a jejich provázanosti je možné objektivně posuzovat kvalitu jednotlivých procesů, které v organizaci probíhají.
Struktury
Vzniklý Systém QMSS se skládá z pěti navzájem propojených struktur:
- struktura záměrů,
- struktura služeb,
- struktura procesní,
- struktura organizační,
- struktura dokumentační.
Procesy, probíhající v rámci jednotlivých struktur
Struktury | Procesy, které dané struktury řídí |
Struktura záměrů |
1ŘP Řízení organizace 2ŘP Správa financí 6ŘP Materiálně technické zabezpečení |
Struktura služeb |
1H Jednání se zájemcem o službu 2H Poskytování sociální služby 4ŘP Řízení kvality |
Struktura procesní | tvořena jednotlivými procesy |
Struktura organizační | 3ŘP Řízení lidských zdrojů |
Struktura dokumentační | 5ŘP Řízení dokumentace |
Správcem celého systému je ředitel organizace, který zodpovídá za jeho funkčnost, za to, že jsou vytvářeny, implementovány a udržovány struktury potřebné pro fungování systému. V rámci organizace byl stanoven správce dokumentace, který zodpovídá za proces řízení dokumentace. Změny v systému jsou řízeny v rámci procesu Řízení kvality. Kvalita je ověřována prostřednictvím kontrolního systému v organizaci.